Co mlsat a neztloustnout?

25. dubna 2008 v 10:49 | Deni$$MurderDoll |  Tipy,Triky,Diety
Když chceme rozumně hubnout, nestačí zvládnout hlad. Musíme vědět i to, jakou pochoutku si můžeme dopřát, jakmile nás začne honit mlsná. Pokud to dokážeme, lze si dopřát i řadu dobrot, aniž bychom přibírali na váze.
Typickým příkladem je čokoláda. Odborníci na hubnutí radí vzít si dvě kostičky, nejlépe hodně kvalitní čokolády, s vysokým obsahem kakaa a s požitkem si je vychutnat. Protože bývá dost hořká, sníme jí většinou méně, než-li mléčné nebo jiných druhů, které mají výrazně sladší chuť.
Někomu pomůže i to, že si z kostiček udělá příděly. Nebo, že si koupí malé čokolády, které může sníst celé a neláká ho zbytek tabulky. Anebo si dopřeje jednu dvě Mozartovy koule, případně dva tři kousky luxusních belgických čokoládových bonbónů. Ty jsou sice drahé, ale tím spíš nikoho nepřekvapí, že si jich koupíte jen několik kousků..
Když vypuknou vášně
Pro některé z vášnivých milovníků čokolád jsou dvě kostičky čokolády něčím, co jejich potřebu mlsat rozhodně neuspokojí, naopak, zvýší ji. Pro ně je proto lepší, když se jim vyhnou a najdou si místo nich nějakou náhradu.
Tou určitě nejsou müsli tyčinky. V nich obvykle bývá dost sacharidů a tedy i kalorií. Navíc na ně většina výrobců používá jako polevu méně kvalitní druh čokolády s vyšším obsahem nepříliš kvalitních tuků a tedy i negativním vlivem na kardiovaskulární systém. To se většinou týká i tzv. jogurtových polev, o kterých si spousta lidí myslí, že jsou odlehčené a tedy zdravé.
Překvapivě chutným řešením bývají proteinové tyčinky s čokoládovou příchutí nebo polevou (Guareta, Diet plus, Protifast, Eurodiet aj., existují i s řadou dalších příchutí). Obsahují mnohem méně kalorií než čokoláda a hodně bílkovin, které nás zasytí na delší dobu a vyznačují se řadou dalších pozitivních vlastností. Bohužel i jednou negativní, tyto tyčinky nepatří k nejlevnějším výrobkům (20 - 60,- Kč za kus).
Zmrzlina z ovoce
Mražené jahody, borůvky, maliny a další druhy lesních plodů nebo ovoce mlsají lidé málokdy. I když v porovnání s kompoty obsahují výrazně méně cukrů, tedy i málo kalorií, a naopak dost zdraví prospěšných látek. Připadají jim drahé.
Když třeba zmražené jahody rozmixujeme, osladíme umělým sladidlem, vznikne dřeň, ke které přidáme trochu mléka, a tak získáme opravdu chutnou zmrzlinu s malým množstvím energie.
Jinou variantou je to, že rozšleháme tvaroh s jogurtem a kousky čerstvého ovoce. To vše pak osladíme aspartamem.
Kdo nevydrží bez bonbónů, může zkusit ty s umělými sladidly, které mají podstatně méně kalorií.
Jak snížit energii bábovek a koláčů
Kdo miluje bábovky, buchty nebo koláče, ten může snížit jejich energetickou hodnotu tím, že místo cukru použije některé z umělých sladidel vhodných pro pečení.
Nejnověji můžete vyzkoušet bábovku se Šmakounem s menším obsahem kalorií a se zvýšeným obsahem bílkovin. Prodává se v příjemně malém balení - zhruba o velikosti tenisového míčku, ale dokáže překvapivě zasytit.. Bábovka má zhruba o třetinu méně energie než klasická bábovka a daleko příznivější poměr bílkovin a sacharidů ve prospěch bílkovin (energetická hodnota na 100 g je 1 100 kJ, 9 g bílkovin, 22 g sacharidů a 16 g tuku, v klasické bábovce bývá 6 g bílkovin a 45 g sacharidů).
Další variantou je to, že piškotové těsto určené pro lehké moučníky uděláme nízké (nebo použijeme jeden až dva plátky nařezaného korpusu, který lze koupit v pekařství). Na něj dáme hodně želatiny s ovocem. Případně málo tučný tvaroh, ať už samotný, našlehaný, různě ochucený, s ovocem atd. Obsahuje bílkoviny a přispívá tedy k delšímu zasycení aniž by obsahoval přehnaně moc energie. Navíc má i nízký glykemický index (GI).
Kapučíno jinak
Kapučíno obsahuje asi 400 kJ. Pokud použijeme na jeho přípravu šlehačku, tak ještě více. Variantu se zanedbatelným počtem kalorií uděláme následujícím způsobem. V mixéru nebo pomocí malého šlehače umixujeme polotučné případně i nízkotučné mléko, studené anebo zahřáté na 60°C. Pěnu, která vznikne, pak dáme do kávy, kterou si přisladíme aspartamem.
Pozor na oříšky
Ořechy a oříšky patří k energetickým bombám. Jeden pytlík se 100 gramy má 2000 až 2500 kJ. Tedy víc než by měl mít rozumný oběd, případně večeře: lehce pod 2000 kJ, a při hubnutí by se energetická hodnota těchto hlavních jídel měla pohybovat zhruba od 1300 do 1700 kJ.
Proto je užitečné nahradit arašídy, mandle a lískové nebo vlašské ořechy praženými sojovými boby, které mají méně kalorií a více bílkovin. Hůř se ale shánějí. Nejlepší je ptát se v prodejnách Zdravé výživy po výrobcích typu alburetek. Velmi příjemnou chuť mají ochucené sojové oříšky firmy Protifast, kdy jeden sáček o 30 g obsahuje pouze 600 kJ a má výborné složení - 11 g bílkovin, 3 g sacharidů a pouze 7 g tuku. Také některá semínka (dýňové aj.) mají trochu méně kalorií, nízký GI a řadu látek prospěšných zdraví. I je však musíme jíst střídmě.
Pokud se bez oříšků a ořechů neobejdeme, navrhují odborníci na hubnutí to, abychom si je sami loupali. Sníme jich pak o něco méně.
Orgie u televize
Hodně lidí rádo a hodně mlsá u televize. Je to nejhorší způsob mlsání, protože jídlo konzumuje bezděčně a obvykle si vůbec neuvědomujeme, kolik jsme toho do sebe naládovali. Oblíbenou pochoutkou jsou u ní kromě oříšků například chipsy, crakery nebo slané tyčinky.
Odborníci doporučují, abychom si místo nich koupili pytlík sušeného masa, např. Jerky (www.jerky.at). Zatím ještě není tak rozšířené. Je třeba se na něj ptát v supermarketech, u benzínových pump, nejlevněji je dostanene v autobusech Student Agency. Musíte vyzkoušet, který druh vám bude chutnat. Jeho výhodou je to, že je tuhé a je potřeba ho dlouho kousat. Proto ho obvykle i málo sníme. Navíc obsahuje kvalitní bílkoviny (jeden sáček o váze 25 g má hodnotu pouze 250 kJ a obsahuje 13 g bílkovin a pouze gram tuku).
Čisté bílkoviny
Zatím stále ještě nedoceněnou potravinou, z které se dá připravit řada pochoutek, a to nejen k televizi, je proteinový plátek Šmakoun (www.smakoun.cz). Můžete ho koupit v řadě obchodních řetězců (Tesco, Billa, Delvita). Vyrábí se speciální technologií z vaječných bílků. Budí dojem něčeho mezi sýrem a kuřecím.
Je možné ho naložit do nejrůznějších marinád, nakrájet na kostičky a přidat do salátů. Nebo jen tak orestovat a pochutnávat si na něm třeba zrovna u televize. Můžete ho však také osmažit jako řízek nebo přírodní řízek anebo si z něj udělat tatarský biftek, přidat ho do guláše, případně do číny a tak dál.
Předností proteinového plátku je, že neobsahuje žádný tuk ani sacharidy, ale jen bílkoviny.
Plátek má také nízký počet kalorií (220 kJ na 100g, pro srovnání, masa počínaje krůtím, konče vepřovým, mívají v průměru od 450 do 1100 kJ na 100g).
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama